Wednesday, January 5, 2011

Bajadera (Dade i Maja)

For recipe in english, please scroll down



U zadnje vrijeme sam bio prilicno lijen sa pisanjem bloga. Skoro svi postovi u Decembru su bili napravljeni jedne subote i onda pisani tu i tamo. Isto tako odlazak do Orlanda i Blue Mountains, kao i domacinstvo igre 'ajme, koliko nas je...", je uzelo vremena pa nisam bas bio vrijedan.

A onda, na Majinom blogu post sa Dadinom bajaderom, perfektno jednostavna i jednostavno perfektna, nisam mogao da odolim a da ne probam da je ne napravim.



Nisam imao dovoljno oraha, tako da sam zmijenio iz recepta 100g oraha sa pecenim ljesnicima. Keks je bio Plazma, a kese za pravljenja slojeva su bile velicine oko 29cmx29cm. Ovo je sve vazno, jer moje bajadere nisu ni prilicno izgleda kao Dade i Maje, a razlog (bar ja mislim) je sljedeci. Dok smo Andrej i ja mljeli orahe, a to smo radili na maloj, rucnoj spravici za rendanje sira, pukla je drska. Bilo je stvarno smijesno vidjeti nas dvojicu kako meljemo orahe, ja drzim puknutu drske, a Andrej vrti rucku...Kako su ljesnaci puno tvrdji nego orasi, to nismo mogli vise da radimo, pa sam ljesnake ubacio u sjecka i samljeo ih. U sjecku nisam mogao da sameljem ljesnike tako sitno, jer zbog jacine masine sva ulja iz ljesnika izadju i umjesto mljevenih ljesnika dobije se puter od ljesnika. To je razlog zasto slojevi nisu skroz ravni, vide se komadici ljesnika. Jos vecu gresku sam napravio sto sam ljesnike izmjesao sa orasima, tako da onaj svijetli fil, vise nije tako svijetao. Trebao sam da koristim sve ljesnike sa cokoladnim filom. Nisam siguran, ali cini mi se da je i Plazma keks malo tamniji nego drugi, pa i to nije pomoglo da se dobije veliki kontrast izmedju dva sloja. Kese koje sam imao su bili kvadratne, oko 29cm stranica, i slojevi su ispali oko 2mm debljine, mozda bi iduci put povecao sve za 'bobu' da dobijem malo deblje slojeve. Kada sam htio da slozim bajaderu, vidio sam da nemam dovoljno siroki pleh, posluzavnik sa ravnim dnom, pa sam iskoristio dasku za sjeckanje oblozenu aluminijskom folijom. Sta me je od svega najvise odusevilo, je cokoladna glazur. Ja ih nisam puno puta pravio, mozda 4, 5 puta do sada i uvijek bih uspio da napravim nesto rijetko sto bi se razbjezalo po kolacu i sto bih morao da 'ganjam' po stolu. Kako sam sa takvim glazurama do sad imao posla, onda sam i ovu sipao samo na sredini bajadere i ocekivao da ce 'pobjeci', a ona ostade, dade se lijepo razvuci, ostade sjajna i ravna, prosto uzivancija da se radi sa njom.


Ali sve su to male stvari u poredjenju sa licima klinaca kada ih jedu, a i ja postajem malo vise sitnicaviji otkada sam otkrio sve blogove i pokusavam da budem sa kvalitetom tu negdje...


A evo kako se bajadera pravila kod mene, recept je doslovce Majin recept, sa malim promjenama koje sam ja uradio

Sastojci:
za svetli sloj
120 ml vode
120 g šećera
70 g putera
180 g mlevenih oraha i ljesnika
180 g mlevenog Plazma keksa
za tamni sloj
120 ml vode
100 g šećera
50 g putera
100 g čokolade
170 g mlevenih oraha i ljesnika
170 g mlevenog Plazma keksa

za glazuru
25 ml vode
25 g šećera
60 g putera
125 g čokolade

i još
4 kese za zamrzivac, 'Ziploc' velicine 29cm  

Postupak:
1. Za svetli sloj - staviti vodu, šećer i puter na riglu da se sve otopi i nestanu kristali šećera. Izmaći sa ringle, dodati izmjesane orahe i ljesnike i keks, sve lepo izmešati. Za tamni sloj - staviti vodu, šećer i puter da riglu da se sve otopi i nestanu kristali šećera, izmaći sa ringle pa dodati čokoladu, mešati dok se sva ne otopi, a onda dodati keks i izmjesane orahe i ljesnike i sve sjediniti. Obe smese ostaviti da se malo ohlade.

2. Kad smese budu mlake, izmeriti posebno svetlu posebno tamnu, pa podeliti svaku na dva jednaka dela (sto ce biti oko 220g) i rasporediti u 4 kese za zamrzivač.

3. Smese polako razvući po kesi, prvo tapkajući rukom pa posle oklagijom, tako da se dobiju ujednačane i tanke table koja ispunjavaju celu površinu kese.

 Prvu kesu sa crnim slojem (na slici je svijetlisloj) raseći makazama sa dve strane i otklopiti kesu, kao stranicu knjige.

 Sa duže strane table uhvatiti kesu i podići vertikalno, i tako preneti crni sloj bajadere do poslužavnika. Pažljivo spustiti pa odlepiti kesu. Na isti način preneti jedan beli sloj. Pa opet crni, i opet beli. Pre skidanja kese sa poslednjeg prenetog sloja složenu bajaderu blago preći oklagijom, tek da se slojevi priljube ali ne jako da se ne bi deformisali.


4. Pripremiti preliv. Vodu, šećer i puter istopiti, izmaći sa ringle pa ubaciti čokoladu da se i ona otopi. Glazuru sipati preko bajadere, rasporediti je po celoj površini, pa onda protresti poslužavnik, da se glazura sama izravna.


Ohladiti i seći.


Za lep, "oštar" presek ostaviti bajaderu nekoliko sati u zamrzivaču, pa seći dugim tankim nožem, jednim potezom, tj. pritiskom kroz bajaderu. Zbog ovog načina sečenja zgodno je celu bajaderu slagati na prevrnutom poslužavniku ili nekoj skroz ravnoj tabli. Da čokolada ne bi pucala prilikom sečenja, zamrznutu bajaderu ostaviti u frižideru pre sečenja, da se samo čokolada blago odledi a bajadera iznutra bude i dalje tvrda.


Recipe in English


for light layer
120 ml water
120 g sugar
70 g butter
180 g ground walnuts
180 g ground ‘Plazma keks’

for dark layer
120 ml water
100 g sugar
100 g milk chocolate
70 g butter
170 g ground walnuts
170 g ground ‘Plazma keks’

for glaze
25 ml water
25 g sugar
125 g milk chocolate
60 g butter

Also
4 large Ziploc bags

And make like this:

For light layer: In a pot bring water and sugar to boil. Add butter. When butter is melted remove from the heat. Add walnuts and ‘Plazma Keks’. Mix together with wooden spoon. For dark layer: In a pot bring water and sugar to boil. Add butter. When butter is melted remove from heat. Immediately add chocolate and mix until chocolate is melted. Add walnuts and 'Plazma keks'. Mix until everything is nicely incorporated. Let it cool. Once cooled divide both 'dough' equally into two Ziploc bags. Flatten the dough in the bag, first by palm of hands and then use the rolling pin. Leave one end of Ziploc bag open to let air escape as you roll. Cut first bag (with dark 'dough') on sides. Transfer 'dough' on serving plate. Remove the plastic bag. Cut second bag with light dough. Place it on the top of dark layer. Do same with remaining two layers. Before you remove plastic from the last layer, roll the pin and flatten the cake. Remove the plastic from last layer. Put in the fridge. For glaze melt sugar and butter in water. Remove from heat, add chocolate and mix until everything is melted. Put glaze on top of cake. Give cake a shake, to get glaze evenly distributed. Put cake in freezer for 4hrs, take it out and leave it in fridge for an hour (or until chocolate is soft) before you cut it. Enjoy. 



 
You’ll need:

14 comments:

  1. Unatoc pehu sa spravicom ovo izgleda suuuuuper! A i malac je zadovoljan i sta ces vise! Perfektno! Btw, znas da je Plazma keks iz Pozarevca? ;) Istina, prodali su je, prodali su Bambi i sada vise nije Bambi Pozarevac, nego Bambi Banat.

    ReplyDelete
  2. Zorane, to je sve SUPER :) Ne mari nista za taj lesnik, sigurno je bajadera jos ukusnija, a sto ima mrvica, boze moj. I ja sam za moju kukala da ima mrvica, u poredjenju sa Dadetovom, ali to je sve malo cepidlacenje, razumes me :)))

    Kesici drugi put mozes da "zavrnes" usi, pa da ti jedna strana bude kraca, samo je preklopis. U principu mozes i da iseces da bude 29x25, pa ces dobiti nesto deblje slojeve. Ali i ovako meni izgleda super, i hvala na poverenju da probas ovaj recept i ovu tehniku slaganja! Andrej se cini da je nije imao primedbi :)

    Veliki pozdrav,
    Maja (sad ce i Dade, samo da ga na'vatam)

    ReplyDelete
  3. @Jelena @Jovana...hvala, hvala ljepa
    @Sandra...to nisam znao za Pozarevac i Bambi
    @Maja...tvoj blog je najveci krivac sto ovo sve i radim. Bio je medju prvima da sam to vidio i otkrio, a onda je poceo da mi bude i hobi...
    Ovo je na slici Lazar, najmladji, a najvise bajadera je 'spucao' srednji klinac Aleksandar koji se i ne spominje na postu...

    ReplyDelete
  4. Ups, nisam znala ko je ko :) (kuku, trojica!!!)

    ReplyDelete
  5. Super je to Zorane. Nema nikakve veze što ima i lešnika. Lično nisam probao da ih pravim sa plazmom, pa ne mogu ništa da tvrdim što se ukusa tiče, ali odgovorno tvrdim da je PLAZMA BEZOBRAZNO SKUPA. Ja sam nedavno počeo da radim sa mlevenim keksom ZLATNI PEK. Oduševljen sam i cenom od 68 din za pakovanje od 300 gr, a i ukusom. Probaj nećeš se pokajati.
    Evo ti i jedan koristan savet u vezi ravnanja tih ploha sa smesom. Nađi negde karton debljine par milimetara, pa dve trake kartona drži sa svake strane najlon kese. Oklagija će se kotrljati po tim kartonima i plohe će uvek i svuda biti iste debljine. Ja i ono završno ravnanje radim tako što naslonim dve letve približne debljine, i oklagijom izravnam. Bajadera se malko spljošti ali je idealno ravna.
    Lako može biti da ću se ja setiti još nećega, ali sutra kad se naspavam. Sad sam umoran ko pas.

    Čao Zoki, mnogo mi je drago što si napravio bajadere i što su klinci uživali.

    ReplyDelete
  6. Bajadera je odlična i super ste je udruženo napravili ! Uz sve teškoće , što sa mljevenjem , što sa lješnjacima......, baš je super ! A dečkić je tako sladak, kako lijepo uživa u finim bajaderama.

    ReplyDelete
  7. @Maja..da trojica, 4, 14 i 16 godina :)

    @ Dade...Dade komentarise na mom blogu, da li ja to sanjam...Ma znam ja to za plazmu, ali meni je problem doci i do nje. Trebam da idem na drugi kraj grada u jednu od nasih radnji da je kupim, a nekada ni nje nemaju...
    A za ravnanje slojeva, super stvar, probavam obavezno u skoro vrijeme i javljam rezultate.

    @Branka...hvala, hvala, super cuti.
    Nisu bajadere ostale tri dana....

    ReplyDelete
  8. Hvala ti Zoki, al budi drug pa me nemoj pretvarati u "zvezdu" jer NISAM ja to. Dovedeš me u situaciju da ne znam šta da kažem, a ja baš volim da govorim :))) Primetio si?
    Kako god bilo, nadam se da smo sad prevazišli te formalnosti, pa možemo i da se družimo ko svet.
    Juče nisam ni pročitao profil, pa nisam ni znao da živiš u Kanadi. Zato zaboravi na Zlatni Pek, nego isprobaj mlevene kekse po Kanadi, i odaberi si jedan po tvom ukusu. Isto što i ja radim ovde.
    U stvaru ovaj komentar je zbog preliva od čokolade. Baš mi je drago što ti se svideo, jer to jeste nešto što sam ja stvori eksperimentišući sa svakakvim odnosima. Znaš kad ja kažem da je nešto dobro, to može da se tumači i kao prepotentnost, pa je teško hvaliti sopstvenu kreaciju. Zato mi je tvoja pohvala, dragocena. Mislim da taj preliv zaslužuje da bude prihvaćen bar među blogerima. Lepo se radi sa njim, i odličan je i kad se stegne.
    Po tvom opisu, i fotografijama, rekao bih da je još bolji od onog koji ja pravim što me ne iznenađuje, jer ja i ne radim sa pravom čokoladom nego sa kakao kremom SWISLION. Budi drug pa mi reci koju čokoladu si ti stavljao.

    Čao Zoki, izvini, nisam to uradio ranije (umor je čudo) sretna ti NOVA.

    ReplyDelete
  9. Vazi Dade, necu vise, ali i ti nemoj da prestanes da pricas :).
    A o prelivu ne mogu a da ne pricam. K'o sto rekoh na postu, nisam ja neki kuvar, to mi dodje kao hobi i do sada nisam uspijevao da napravim neku glazuru. A ova, ostafe na kolacu, pa ja rekoh evo ga opet, sada kada uzmem noz da je ravnam sve ce ostati pruge, a ono ne. Lijepo se dala rvnati, a ja nisam imao dovoljno veliki noz, pa kako poravnam sa jedne strane, a ono pokvarim drugu, pa opet ispocetka, a glazura sve to lijepo istrpila.
    I ovo sa kekso si u pravu, ovog cu vikenda opet da je pravim, ali sa nekim 'graham crumbs', ovde koriste taj keks za slatke 'pie' (pite-mada to nije dobar prevod) i za 'cheese cakes'.

    A cokoladu koju sam koristio je bila ona sto se zatekla, u stvari i nije 'prava' cokolada nego je 'chocolate chips', na ovom postu imaju slike http://goodfood-maybe.blogspot.com/2010/11/chocolate-chip-cookies.html, e da 'milk chocolate chips'.

    Dade i tebi sretna Nova, i ja se obrukah pa ne cestitah prije, ona glazura mi udarila u glavu...:)

    ReplyDelete
  10. I ja se spremam da je probam za slavu :) Svidja mi se varijanta sa lesnicima, mozda i ja zamenim orase.
    Super su mi i ovi saveti za ravnanje sa kartonima, bas cu pokusati :)

    ReplyDelete
  11. Nema šanse da ću prestati ta pričam. Ja sam ti Zoki ko korov. Kad se negde "zapatim" teško me se posle rešiti. Sreća pa sam večito tanak sa vremenom, pa ljudi mogu i po dve nedelje da odmore dušu od napasti :)))
    No vratimo se mi bajaderama. Ne znam kako je kod tebe ali ove godine je kod nas, orah slabo rodio pa je ozbiljno skuplji i od badema i od lešnika. Tako sam ja rešio da iskoristim ovu jedinstvenu priliku, pa da u bajadere stavljam i badem i pečeni lešnik (u tamni sloj). Ubeđen sam da će im to poboljšati ukus, pa i tebi toplo preporučujem da isprobaš ovu novu kombinaciju. Nemoj samo da čistiš badem od ljuske, nego ga samelji onako sa ljuskom. Tada je ukusniji, mada bi sigurno bilo vrlo atraktivno i da onaj svetli sloj bude skoro beo. No ja sam uvek skloniji da dam bolji ukus, a ne atraktivniji izgled, pa bih i tebi savetovao da melješ badem sa ljuskom.

    Čao Zoki

    ReplyDelete
  12. Samo se siri :).

    Nisam stiago ovaj vikend da napravim bajaderu, najstariji klinac mora da uradi neke testove pa ne smije jesti orahe, bademe...a ne bi bilo fer da ih napravim a on da gleda...

    Zato iduci vikend zasigurno, pa javljam nove rezultate,

    puno pozdrava

    Zoran

    ReplyDelete